پیام خود را بنویسید

فعالیت ها و مطالب آموزشی سلامت خانواده : نکات مهم در پایش خدمات نوین سلامت میانسالان براساس چک لیست های کشوری برنامه



اجزای پایش
  • پایش مدیریت برنامه در ستاد و مرکز ارائه خدمات
  • پایش ارائه خدمت بر اساس مصاحبه با گیرنده خدمات و ارائه دهنده خدمات و مشاهده خدمت
  • پایش ارائه خدمت براساس مشاهده مدارک ثبت خدمات
  • خود ارزیابی اعضای تیم سلامت
چک لیستها
پایشهای فوق در چارچوب چک لیستها ی زیر صورت می گیرد:
چک لیست ستاد دانشگاه یا شهرستان شامل ۱۴سوال (هر کدام ۱۴امتیاز)
چک لیست بهورز/ مراقب سلامت شامل( ۱۰موضوع و ۲۰سوال  ۲۰امتیاز)
چک لیست ماما شامل( ۱۰سوال  ۱۰امتیاز)
چک لیست پزشک شامل( ۸سوال ۸امتیاز(
در هر چک لیست ستون اول شامل سوالات ،
ستون دوم شامل حداقل استاندارد ( بایدها) برای دریافت امتیاز وستون بعد محل ثبت امتیاز می باشد.
ممکن است سوالی مورد نداشته باشد که خط تیره می گیرد و در محاسبه نهایی امتیازات حذف می گردد.( هم از صورت و هم از مخرج کسر کم می شود. )  
ستون آخر مربوط به نقاط قوت و ضعف و مداخله پیشنهادی می باشد .
فرم جمع بندی پایش :  خلاصه اطلاعات پایش به صورت جمع بندی شده در این فرم ثبت شده و ابزار گزارش پایش ، بازخورد پایش و پیگیری مشکلات پایش را فراهم می کند .
تواتر زمانی پایش :  با توجه به امکانات استان و شهرستان مجری ممکن است تفاوتهایی داشته باشد، اما انتظار می رود در هر ماه ،  هر مدیر یا کارشناس شهرستان حد اقل یک مرکز ارائه خدمات را بازدید نماید،  به طوری که در طول یک سال کلیه  مراکز ارائه خدمات توسط کارشناسان حد اقل یک بار برای برنامه سلامت میانسالان مورد بازدید قرار گرفته باشند . ( چک لیستهای تکمیل شده در پایش های ستاد استان از ستاد شهرستان بررسی شده و ارسال گزارش فصلی از شهرستان به استان مورد انتظار می باشد . ) فورمت  فرم جمع بندی متعاقباً به شهرستان ارسال خواهد شد.
مواردی که در مرکز ارائه خدمات باید مورد توجه ارائه دهندگان خدمات(پایگاه سلامت وخانه بهداشت) بوده وآمادگی پاسخ دهی به آنها را در زمان پایش داشته باشند.
*      کل جمعیت منطقه تحت پوشش
*      جمعیت زنان و مردان ۳۰- ۵۹سال تحت پوشش
*      برآورد حد انتظار مراقبتهای سال به تفکیک زن و مرد و تعیین تعداد ماهیانه / هفتگی / روزانه و برنامه ریزی جهت دعوت از آنان (  بر اساس مدل استخراج ۳۰% میانسال از کل میانسالان و سپس ۳۰% مردان میانسال و ۷۰% زنان میانسال برای هدف باقی مانده تا پایان سال برآورد شود. )
*      تعداد و علل مرگ ۳۰-۷۰ سال در جمعیت تحت پوشش
*      توانایی استخراج تعداد مبتلایان به اختلالات روانی، فشارخون بالا، چاق، دیابت و سرطان و ...  شناسایی شده از مسیر جزئیات آماری سامانه ناب
*      همه موارد زیر موجود باشد یا تامین آن مورد پیگیری قرار گرفته باشد:
˜کامپیوتر، اتصال به اینترنت،  فشارسنج سالم،وجود کیت تست فیت متناسب با جمعیت هدف،محل مناسب برای نگهداری نمونه فیت ، امکان انجام ازمایش رایگان قند و کلسترول، امکانات دفع بهداشتی زباله ، راهنمای خدمات نوین سلامت میانسالان (درحال حاضر راهنمای چاپ شده جدید در اختیار همکاران نمی باشد و وجود آخرین فایل ارسالی به شهرستانها در رایانه کفایت می کند .
*      وجود لیست افرادی که باید در آن روز برای دریافت خدمات مراجعه نمایند.( به تفکیک مراقبت دوره ای و مراقبت ممتد)
*      **در بسیاری از پایش ها در واحد ارائه خدمت برنامه ریزی خاصی وجود ندارد.
*      برنامه ریزی برای دعوت فعال از افرادی که برای دریافت خدمات مراجعه نمایند . ( ارسال دعوتنامه ، تماس تلفنی ، مراجعه به منزل )
*      برنامه ریزی برای دریافت خدمات توسط میانسالان متناسب با سایر گروههای سنی ( این موضوع مد نظر باشد که در کنار سایر گروههای سنی دریافت کننده ، میانسالان نیز مراقبتها را دریافت نمایند. )
*       آگاهی ارائه دهنده خدمات از تن سنجی، ارزیابی تغذیه ، فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات و الکل ومواد، اندازه گیری فشارخون، سلامت روانی ،خطر سنجی قلبی عروقی ( با توجه به این که سامانه ناب فرآیندهای مرتبط با ارائه خدمات را به صورت اتوماتیک ارائه می دهد بسیاری از ارائه دهندگان خدمات از محتوای برنامه مطلع نمی باشند ، بنابراین اطلاع از اجزای خدمات میانسالان توسط غیر پزشک و محتوای آن باید در هر پایش مورد بررسی قرار گیرد. )
*      آگاهی ارائه دهنده خدمات از موارد نیازمند به ارجاع به ماما ، کارشناس تغذیه ، سلامت روان ، پزشک
˜موارد ارجاع به ماما  (تهیه نمونه اچ پی وی و پاپ اسمیر، معاینه پستان)
˜  این موارد  را برای ارجاع به کارشناس تغذیه بیان کند : امتیاز افراد دارای اضافه وزن و دور کمربالای ۹۰در صورت عدم پاسخ به مداخلات با توجه به امتیاز
˜ این موارد زیر را در خصوص ارجاع به روانشناس بیان کند: غربال مثبت سلامت روان ، استعمال دخانیات، الکل و مواد اعتیاد آور
 ˜بیان حد اقل ۳خدمت ستاره دار از خدمات ذکر شده در مورد ارجاع به پزشک : خطر سنجی بیشتر از
۲۰درصد برای تجویز دارو * ، بررسی سلامت روانی افراد غربال مثبت* ، تشخیص دیابت وفشارخون بالا ، چاقی و لاغری، شرح حال یا معاینه یا آزمایش مثبت کولورکتال، پارکیو مثبت )
*      ارائه دهنده خدمات باید بتواند اندازه گیری صحیح دور کمر را به صورت عملی نشان دهد .
*      ارائه دهنده خدمات باید بتواند فعالیت فیزیکی مطلوب را بر اساس پروتکلهای موجود و آموزش هایی که دریافت نموده است تعریف نماید. ( مشکل عمده در فرم های نوین غیر پزشک مورد بررسی در سامانه ناب تعیین نادرست وضعیت فعالیت جسمانی میانسالان و تست پارکیو ناصحیح می باشد. )
*      ارائه دهنده خدمات باید بتواند اندازه طبیعی،پره دیابتی و دیابتی قندخون ناشتا را بیان کند .
*      نحوه اندازه گیری فشارخون و انجام خطرسنجی را توضیح و برای یک مراجعه کننده به درستی انجام دهد.
*      موارد نیاز به تجویز استاتین یا آسپیرین توسط پزشک پس از خطرسنجی را ذکر کند.
*      نحوه انجام تست فیت را توضیح داده و آن را به درستی انجام دهد.
*      غربالگری سلامت روانی با استفاده از را به درستی انجام دهد.( به کیفیت تکمیل فرم دقت شود مواردی مشاهده شده که فرد سابقه و اقدام به خودکشی داشته ولی فرد نرمال می باشد.)
*      در بررسی پرونده های تکمیل شده در سامانه ناب ، نحوه تکمیل فرم ها ، ثبت صحیح شاخص های دموگرافیک ،  پاسخ آزمایشها ، تکمیل فرم ارجاع در صورت ضرورت ارجاع به پزشک ، ماما ، کارشناس سلامت روان ،  کارشناس تغذیه ، ثبت صحیح تاریخ پیگیری ، انجام پیگیری در موعد مقرر و ثبت آن در سامانه
نکته مهم: با توجه به پایش های انجام شده بسیاری از زنانی که مراقبت میانسالی توسط بهورز/ مراقب سلامت را دریافت می کنند جهت انجام مراقبت به ماما مراجعه نمی کنند و ماما نیز از تعداداین افراد آگاهی ندارد ، بنابراین لازم است برای کلیه افرادی که فرم غیر پزشک تکمیل می شود فرم ارجاع غیر فوری به ماما نیز تکمیل شده و به ماما ارجاع شود  انجام مراقبت توسط ماما از طریق توجه ویژه به پسخوراندهای دریافتی از ماما به بهورز / مراقب سلامت پیگیری شود و در صورت عدم مراجعه فرد به ماما پیگیری مجدد جهت مراجعه به ماما انجام شود. ماما نیز باید این حساسیت را داشته باشد که درکارتابل ارجاع های دریافتی موارد را پیگیری نموده و در صورت عدم مراجعه فرد به بهورز پسخوراند دهد که فرد مورد نظر مراجعه نکرده و باید مجدداً توسط بهور / مراقب سلامت پیگیری و دعوت شود.
موارد مورد انتظار در زمان پایش خدمات ارائه شده توسط مامای مرکز
*      اطلاع از جمعیت زنان ۴۵-۵۹سال جمعیت زنان ۳۰-۴۹سال ،
*      حد اقل موارد ستاره دار زیر را بداند:
تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به پیش بدخیمی و بدخیمی ، سرویکس *و پستان* ،تعداد زنان مبتلا به عفونت آمیزشی تحت پیگیری* ، تعداد افراد تحت پیگیری مبتلا به خونریزی غیرطبیعی ، تعداد افراد تحت پیگیری مبتلا به اختلال عملکرد جنسی،تعداد زنان در معرض همسر آزاری
*      آگاهی ماما از خدماتی که باید به مراجعه کننده ارائه دهد (بیان حد اقل ۳خدمت ستاره دار از خدمات زیر: بررسی عفونت آمیزشی*، اختلال عملکردجنسی، یائسگی* ، خونریزی غیر طبیعی، غربالگری سرطان سرویکس*، معاینه پستان و آموزش همزمان خود ازمایی پستانها *، آموزش کگل*)
*      آگاهی از مواد ارجاع به روانپزشک (اختلال عملکرد جنسی بدون علل ارگانیک)
*      توضیح و انجام صحیح معاینه پستان و آموزش هم زمان  خودآزمایی (برخورد محترمانه، درستی لمس پستانها، معاینه نشسته و خوابیده، لمس زیر بغل و فوق ترقوه،آموزش هم زمان خود آزمایی، آموزش علائم مشکوک به مراجعه کننده)
*      آگاهی از  انجام صحیح غربالگری سرطان سرویکس (در صورت همزمانی انجام پایش و نمونه برداری پاپ
اسمیر بررسی چگونگی انجام آن ( بررسی شرایط فرد از نظر انجام تست، ثبت مشخصات روی لام و ویال، تهیه نمونه پاپ اسمیر، تهیه نمونه اچ پی وی، ارسال وصحیح نمونه ) ، آگاهی و ارجاع صحیح افراد پر خطر از نظر سرطان سرویکس
(بیان موارد زیر و کنترل ثبت ارجاعات: افرادعلامت دار با سابقه سرطان یا ضایعه پیش بدخیم دهانه رحم یا توده یا ضایعه در معاینه یا دارای آزمایش مثبت)
*      توضیح صحیح  عفونتهای آمیزشی و عوامل خطر و درمان آنها (حد اقل کلامیدیا و گونوکوک پرسش شود .چگونه دارو را انتخاب و در کجا ثبت می کند)
*      بررسی فرم های مراقبتی تکمیل شده توسط ماما ( با اولویت زنان ۴۵ تا ۵۹ ساله و انجام صحیح همه خدمات غیر وابسته به آزمایشگاه ، تعیین تاریخ مراجعه بعدی ،انجام صحیح  اقدامات بعدی ثبت صحیح پاراکلینیک انجام  ارجاع به پزشک در صورت ضرورت ، انجام پیگیری در موعد مقرر و ثبت علت عدم انجام پیگیری
*      تعداد زنان مراجعه کننده در یک روز کاری ( انتخاب تصادفی) و علت مراجعه آنان
*      تطبیق موارد بررسی شده با زنانی که توسط مراقب سلامت ، ارزیابی دوره ای شده اند و درسامانه به ثبت رسیده است.
موارد مورد انتظار در زمان پایش خدمات ارائه شده توسط پزشک مرکز
*      آگاهی پزشک از لیست خدمات نوین سلامت که توسط تیم سلامت باید به مراجعه کننده ارائه شود (حد اقل ۵خدمت از خدمات مردان میانسال و ۸خدمت ازخدمات زنان میانسال را ذکر کند)
*      نظارت بر نحوه خدمات نوین سلامت توسط اعضای تیم سلامت (ارائه شواهد و بازخوردهای ارائه شده به سایر اعضای تیم یاجلسات آموزشی )
*      آگاهی از پزشک از موارد ارجاع مراقب سلامت و ماما به پزشک و نحوه برخورد و اقدام پزشک برای هر یک از خدمات و اقداماتی که باید انجام دهد، (بیان حد اقل ۳خدمت ستاره دار از خدمات زیر: خطرسنجی بیشتر از ۲۰درود*، بررسی سلامت روانی افرادغربال مثبت* ، تشخیص دیابت و فشارخون بالا در افرادغربال مثبت، چاقی و لاغری، شرح حال یا معاینه یا آزمایش مثبت کولورکتال و انجام توش رکتال در صورت لزوم*،پارکیو مثبت )
*      آگاهی از موارد ارجاع به روانشناس، کارشناس تغذیه (حد اقل یک خدمت برای هریک از کارشناسان ذکر شود)
*      آگاهی از موارد ارجاع به سطوح تخصصی (بیان حد اقل سه مورد ارجاع تخصصی مورد نیاز بر اساس بسته خدمات نوین ) سرطان کولورکتال، سلامت روانی، خطرسنجی(درستی ثبت حد اقل سه مورد از ارجاعات اخیر وبازخورد هاو پیگیریهای مربوط به آن)
*      خدمات یک فرد ۳۰ - ۵۹سال را به صورت تصادفی در سامانه انتخاب و بررسی نمایید که آیا ثبت اطلاعات و نتیجه گیریها و ارجاعات تخصصی، بازخورد ارجاعات و پیگیری مراقبتها توسط پزشک به درستی انجام شده وخدمات پزشک کامل است؟حداقل موارد زیر به درستی ثبت شده باشد : پاسخ آزمایشها،موارد ارجاع به پزشک، موارد ارجاع به کارشناس روان و تغذیه،موارد ارجاع تخصصی، علت و زمان مراجعه بعدی مشخص 
 



 

دفعات مشاهده: 7679 بار   |   دفعات چاپ: 262 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن می باشد.